Pages

Assalamualaikum.....




Seringkali doc pesan kan...jangan makan supplement @ ubat dengan air bercaffeine. Penah tak korang fikir kenapa? Ekceli amik vitamin sekali dengan segelas adik-beradik caffeine ni boleh menganggu penyerapan vitamin tu. Okay, let's check out apa akan jadi kalau kita ambik supplement berikut bersama caffeine;

Kalsium
Caffeine menyebabkan lebih banyak kalsium dikumuh dalam air kencing.Setiap 150mg caffeine yang korang amik (lebih kurang nilai untuk segelas kopi), 5 mg kalsium akan hilang.

Iron a.k.a zat besi
Caffeine mengurangkan kadar penyerapan zat besi. Dalam kopi/teh ada polyphenols yang boleh mengikat zat besi yang mana benda ni buat badan sukar menyerap mineral ni. Dah dok besar sangat, macamana la badan nak serap kan...

Vitamin B
Caffein mempunyai kesan diuretic yang ringan. Diuretic tu apa kebendanya? Alah, senang nak kencing...korang perasan tak kalau minum nescafe pastu jap lagi tu mesti nak kencing kan kan kan...Vitamin B ni salah satu vitamin larut air....abis kalau dah nak kencing jke kerjanya...memang hilang cepatlah si vitamin B ni. Selain tu caffeine ni menganggu metabolisma salah satu komponen vitamin B iaitu Thiamine (vitamin B1)

Vitamin D
Vitamin D ni penting dalam penyerapan kalsium. Kekurangan pengambilan vitamin D ni sebenarnya boleh buat tulang jadi nipis dan rapuh. Caffeine pulak menghalang reseptor vitamin D seterusnya menghadkan jumpah vitamin D yang akan diserap. So bila ambik caffeine dalam dos yang tinggi boleh meningkatkan potensi untuk bone loss pada spine. Homak aii kang belum tua dah kena osteoporosis...

So janganlah menggatal nak makan vitamin/supplerment/ubat dengan adik beradik caffeine ni. Tapi kalau korang ni jenis yang kalau tak minum kopi mula la rasa weng, lesu...tapi nak kena amik supplement jugak, korang boleh buat macam ni; lepas minum kopi, balas dengan segelas air kosong lepas tu tunggu dalam 1-2 jam baru amik supplement.

Assalamualaikum.....

Kalau dah jadi mak, menyusukan baby, bekerja, semestinya breastpump diperlukan untuk kerja² mengepam di ofis. Macam² bentuk dan macam² gaya. Breastpump dan aksesorinya dah jadi macam second handbag selain dari handbag yang glamer itu. Pilihan breastpump pulak macam² sekarang ni, nak yang manual, battery/letrik operated, baby sucking pattern, massage option, yang ringan, yang berat...segala macam ada. Tinggal sediakan duit aje.
Tapi macam biasa, budget mungkin menjadi halangan utama nak mempunyai breastpump yang popular kan. So far aku dah guna tiga jenis brand yang berbeza, 2 single dan manual dan satu lagi dual berletrik iaitu Avent ISIS, Medela Harmony dan Spectra 3.
Ni adalah pengalaman aku menggunakan ketiga² gadjet ni....eh dah macam nak buat review barang² IT pulak:

Avent ISIS (Single & Manual)
Aku ni sejak dulu lagi memang berkenan nau dengan barangan Avent, baik dari botol susu sampai la ke puting nyonyot. And si Avent nilah first pump aku. Beli satu set kat Sogo (time sale) 5 tahun lepas; lebih kurang macam gambar kat atas tu. Sampai sekarang masih elok je lagi. Aku suka pump ni sebab dia ada soft shield, then kalau pump memang tak rasa sakit. Selain tu kekuatan/flow pumping kau boleh adjust² sendiri, nak pump laju² boleh, nak pump lemah gemalai pun boleh. Ikut suka hati. So jadinya, kalau time breast bengkak @ terlampau penuh, aku pump perlahan² dulu supaya bengkak tu kurang sikit dan lepas tu pump macam biasa. Memang aku sayang betul dengan si Avent ni. Cuma yang tak berapa nak bestnya Avent aku ni single and manual, so bayangkan masa yang diperuntukkan untuk pump kedua² belah...so drawback nya adalah masa dan tangan kau akan mengalami keletihan mengepam.

Medela Harmony (Single & Manual)
Yang ni aku gedik² beli time confinement...sebab terpengaruh dengan review orang ramai. Compare tu Avent, si Harmony ni partnya sikit dan lagi mudah di assemble (which is sebab utama aku gedik membeli). Lepas tu dia ada 2-phase expression macam baby. Suckingnya lembut membelai. Pump pump pump eh tak sedar dah penuh...lebih kurang macam tu lah... Boleh tahan la si Harmony ni, berbaloi beli cumanya bagi aku; let down reflect (LDR) aku agak lambat berbanding guna si Avent tu. Tapi kalau travel, yang inilah pilihan hati sebab ringan dan mudah.

Spectra 3 (Dual & Electric)
Ni koleksi terbaru aku sebabnya dah tak kuasa nak pump pakai tangan kat ofis. Kalau pakai manual aku spent lebih kurang setengah jam ke 40 minit untuk proses mengepam. Kalau satu hari 3x pump, takkan aku nak bertunggu tangga kat praying room tu. Tak kuasa aku nak duduk lama² kat situ, kang orang kata aku mengular pulak (walaupun bos aku seorang yang cukup memahami). Nak beli Medela Freestyle tu, rasa macam mengarut pulak tengok harganya, lepas tu time tengah men'survey' jumpa kawan seSHAKLEE menjual Spectra3. Malas nak fikir banyak², terus je beli sebab dah memenuhi kriteria yang dikehendaki (dual pump & electric). So officially si Spectra ni adalah pump yang digunakan bila di ofis. Cepat dan mudah sebab boleh pump kedua² belah sekaligus and tak banyak part bila nak pasang & cuci, I like it (aku kan pemalas). Yang bestnya si Spectra ni kau boleh adjust kekuatan sucking mengikut selera korang and kepalanya fit ke storage bottle. So lepas pump dan boleh terus simpan. Yang tak bestnya pulak, disebabkan letrik maka beratnya adalah lebih kurang sekilo lebih which tak kuasa aku nak mengusung ke hulu ke hilir. Sebab tu si Spectra ni sentiasa aku tinggalkan kat ofis. Cuma sekali sekala je aku bawak balik sebab takmo dia rasa terpinggir (ceh macam benda ni bernyawa kan).

Setakat ni aku tak gedik lagi nak beli pump yang baru sebab 3 pump ni dah cukup baik untuk memenuhi selera aku. Tapi tak tau la pulak kalau tiba² en suami cakap, "Kalau ayang nak Medela FS tu amiklah, abang sponsor". Mau harus dengan pantas aku membelinya he he he.

Bagi yang tengan berkira² nak beli breastpump, belilah mengikut budget dan keperluan bukan mengikut trend ye. Aku tahu ramai yang berkenan nak beli si FreeStyle tu, rajin² Google sebab ada ramai jugak yang buat kutu untuk beli FreeStyle ni. Bagi yang tak decide lagi, survey² dulu breastpump yang fit to your budget. Sekarang ni ada kedai² barangan ibu & bayi yang offer free trial untuk breastpump ni. Kena rajin surf dan bertanya so that tak la menyesal beli nanti.
Assalamualaikum.....

Dah masuk hari ke dua di tahun 2013, dan aku yakin hari ni ramai mak bapak yang berkumpul kat sekolah sebab hari ni first day persekolahan (bagi kebanyakkan tempat). Bagi yang baru masuk tadika atau darjah satu mesti akan ada episod nangis², jerit²….memang tak boleh elak punya. Anak bujang aku pun dah masuk tadika tapi kelasnya start esok…so aku tak tau lagi bentuk drama yang akan berlaku.
Tinggalkan dulu cerita masuk sekolah tu…hari ni aku nak cerita tentang breakfast. Ramai orang skip breakfast sebab dorang semua anggap breakfast tu ala² buat alas perut je, bukan penting sangat…tu ramai yang selalu mem’brunch’kan breakfast atau skip breakfast bila dah lambat nak pergi kerja sampai si anak pun tak sempat nak di bagi breakfast. Ramai orang tak sedar yang breakfast ni penting especially untuk budak².
·         Skip breakfast boleh buat budak² rasa letih, resah dan marah. Kenapa? Sebab badan manusia ni ibarat enjin kereta yang mana korang perlu isikan dengan minyak untuk bergerak. So sarapan ni adalah proses ‘mengisi minyak’ bagi badan. Lepas dah tidur 8-12 jam, badan perlukan tenaga untuk bergerak dan berfungsi hingga waktu makan tengahari.
·         Sarapan juga boleh membantu menjaga berat badan kanak². Breakfast ini ibarat kick start untuk metabolisma badan, so bila metabolisma ni dicuit dia pun start bakar kalori.
·         Budak² yang ambil breakfast mempunyai tahap kolestrol yang rendah
·         Sarapan akan meningkatkan daya tumpuan dan ingatan.
·         Possibility untuk korang makan terlebih² (sebab lapar sangat) time lunch sangatlah tinggi bila korang skip sarapan, dah tu makanan yang korang ambik tu tinggi lak kalorinya. Maka alasan skip breakfast untuk diet adalah amat tidak betul sama sekali
Walaupun breakfast ni penting, pilihan hidangan tu pun sama pentingnya. Breakfast yang bagus adalah yang mempunyai komponen kaya raya dengan fiber dan protein, tapi miskin karbohidrat dan gula. Ini adalah kerana;
·         fiber dapat membuat rasa kenyang/penuh yang lebih lama, nak membuang pun senang
·         protein untuk build up muscle dan mengelakkan rasa lapar di pertengahan pagi
·         karbohidrat dengan high glycemic index akan meningkatkan level glukos dalam darah, korang jadi mengantuk, selera makan jadi makin besar dan pendorong kepada obesiti
So suka atau tak, janganlah skip breakfast. Paling² tidak sediakanlah segelas susu/smoothies untuk anak² supaya dia tak lesu.
Shaklee ada pilihan bagi mak² yang sibuk sentiasa; MEAL SHAKES perisa French vanilla yang mana boleh dibancuh dengan susu/milo/chocolate etc…
Tambah 1 scoop dalam minuman favourite (kecuali adik beradik kopi & teh), shake shake shake…dah ready. 1 serving dah ada fiber, protein, karbohidrat, lemak, vitamin A, vitamin C, kalsium, zat besi dan rendah glisemic index. Cepat, mudah, sedap tapi berkhasiat; tak macam instant breakfast yang lain. Ni nutrition fact bagi meal shakes ni.


Meals shake ni pun sesuai bagi orang² dewasa, ibu² mengandung, warga emas, pendek kata untuk seisi rumahlah.


Bayangkan anak korang macam ni kat sekolah, orang lain excited belajar; dia dok sedap pejam mata. Bukan salah dia pun, silap korang yang tak sediakan breakfast yang berkhasiat untuk dia.