Pages

Assalamualaikum.....



Hari ni nak cerita pasal fertility lagi. Aku suka je bab nak menambah umat Rasulullah saw ni. Kalau sebelum ni cerita pasal cara nak tingkatkan kesuburan, kali ni pasal supplement yang boleh boost fertility pulak. Korang boleh try consume dalam usaha ni..tapi kalau  dah try² lepas tu tak de juga lekat..belum rezeki lah tu, jangan sedih, teruskan usaha. ‘Usaha Tangga Kejayaan’.
Malas nak tulis panjang², here’s the list:
·         Folic Acid – ramai orang ingat folic acid ni dimakan lepas disahkan preggy coz ia memang sinonim dengan kehamilan. Sewaktu hamil kita akan dinasihatkan untuk ambil folic acid untuk mengelakkan unborn baby dari develop defects kat sistem saraf. Before pregnant pulak, pun penting sebabnya folic acid ni ibarat basic block/foundation untuk bayi yang sihat. Folic acid ni juga penting untuk metabolisma & pembinaan DNA. Bagi lelaki folic acid juga membantu mengelakkan abnormalities pada sperma.
·         Vitamin C – Vitamin C membantu meningkatkan kecairan cecair serviks sekaligus menjadikannya lebih subur. Cecair serviks yang tinggi meningkatkan peluang persenyawan.Bagi lelaki pulak vitamin C membantu mencegah penggumpalan (agglutination) sperma dalam air mani. Ini meningkatkan perkembangan & pergerakan sperma.
·         Vitamin E – dunia hari ni penuh dengan free radical kan, yelah pencemaran semakin meningkat. Free radical ni boleh merosakkan sel² yang berpotensi menyumbang kepada infertility. Vitamin E adalah salah satu antioksida yang hebat yang berdaya untuk meneutralkan free radicals ni. Pengambilan vitamin E yang mencukupi membantu menghalang kerosakan pada membran sperma, meningkatkan bilangan sperma juga meningkatkan kekuatan sperma untuk melekat bersama telur.    
·         Zinc -  Badan seseorang wanita memerlukan sejumlah zinc untuk menghasilkan telur yang matang yang bersedia untuk persenyawaan. Selain tu, zinc diperlukan untuk mengekalkan tahap follicular fluid; tanpa cecair yang cukup telur tak dapat nak bergerak melalui tiub fallopio ke uterus untuk proses persenyawaan. Bagi lelaki pulak zinc perlu bagi pembentukan membran luar & ekor sperma yang mana tanpanya sperma tak boleh matang & kuat (untuk membenarkan mereka bergerak cergasss untuk travel dari faraj à serviks à uterus). Kekurangan zinc juga boleh menyebabkan kecacatan kromosom dalam sperma yang boleh menyebabkan keguguran walaupun persenyawaan telah berlaku. Jadinya zinc ni patut diamalkan oleh kedua² belah pihak

Usaha menambah umat ni perlukan kerjasama dari kedua² belah pihak. So sama²lah berusaha, jangan menunding jari antara satu sama lain. Kalau nak mencuba Shaklee untuk hamil, meh calling². Kita mencuba, berusaha mahupun berikhtiar ilmu/pengalaman yang ada, selebihnya kita serahkan pada Allah s.w.t.


0 Komen:

Post a Comment