Pages

Assalamualaikum.....

Ditempatkan di makam Firaun, diberi kepada hamba² yang membina piramid, digemari oleh orang Yunani purba sebelum acara olahraga dan diambil oleh tentera sebelum ke medan perang. Digunakan untuk menghalau roh jahat, malah Hipporates sendri pernah berkata;
‘Let food be thy medicine, and medicine be thy food’
(Biarkan makanan menjadi ubatmu dan ubatan menjadi makananmu)

Ha....tulah dia si bawang putih! Dan jangan lupa juga bawang putih adalah pelengkap masakan. Makanan takde bawang putih, alahai kureng sungguh rasanya.



Bawang putih sejak dulu lagi digunakan dalam perawatan disebabkan sifatnya yang thereupatic. Tapi ramai yang tak suka nak makan bawang putih sebab efek baunya yang maha 'wangi' pada badan dan mulut.

Kenapa bawang putih berbau?
Ini adalah kerana sebatian sulfur yang terkandung di dalam bawang yang mana paling dikenali sebagai alicin. Walaupun busuk, banyak penyelidikan yang dilakukan membuktikan yang sebatian sulfur ini contribute kepada kesihatan kita.

Jom tengok apa health benefit yang boleh kita dapat dari bawang putih:

·        Terdapat lebih daripada 250 penerbitan kajian yang membuktikan bawang putih membantu sistem kardiovaskular. Bawang putih berdaya menurunkan paras kolesterol & trigliserida dalam darah. Bawang putih juga memperlahankan pelekatan platlet & meningkatkan fibrinolysis (proses yang menghalang pembekuan darah)

·        Sebatian aktif dalam bawang putih (diallyl sulphide) mampu menembusi membran bakteria dengan lebih cepat & bagus berbanding dengan antibiotik (do take note yang antibiotic ni banyak juga side effectnya)
·        Bawang putih bersifat anti bakteria, anti kulat & antivirus. Jangkitan yis (Candida) berjaya diatasi dengan penggunaan bawang putih.

·        Bawang putih dapat merendahkan tekanan darah & kiraan homocysteine. Kiraan homocysteine adalah penanda yang lebih baik bagi masalah jantung berbanding kiraan kolesterol

·        Bawang putih juga dikatakan berupaya membantu mengatasi loya, sesak nafas dan gangguan gas dalam sustem pencernaan (ayat senang; angin/kembung)

·        Disebabkan kaya dengan sulfur, bawang putih juga bagus sebagai agen detox


Garlic Complex by Shaklee



Apa yang best dengan bawang putih dari Shaklee ni?

·        Diekstrak pada suhu bilik supaya alicin aktif dapat dikekalkan

·        Di kombinasi dengan rosemary & spearmint bagi mengawal bau tanpa mengurangkan benefit bawang putih tu.

·        2 tablet garlic ni membekalkan 100mg ekstrak bawang putih tulin = 2 ulas bawang putih yang fresh


Sebotol Garlic ni ada 60 tablet which boleh mencapai hingga 2 bulan penggunaan; depends pada keperluan badan. So yang mencari garlic supplement & tak mau bau bawang putih, inilah pilihan yang tepat! 


0 Komen:

Post a Comment